Scris de Blog

Cum măsori succesul în digital marketing?

Sala de meeting Emiral

Săptămâna trecută povesteam cu un amic antreprenor despre strategia de business. În timp ce ne uitam pe planificarea financiară, mi-a aruncat o privire aproape disperată și mi-a spus vizibil rușinat: „Nu știu cum am făcut afaceri până acum. Nu doar că nu am știu ce cifre trebuie să măsor, dar am senzația că am mers total fără o direcție”. Pare aberant, însă cele mai multe inițiative antreprenoriale mor prematur tocmai din lipsă de educație financiară.

Ce-mi place cel mai mult atunci când construiesc strategii de marketing digital este că lucrez cu resurse clare, un soi de micro-contabilitate care îmi permite nu doar să urmăresc rezultatele, ci și să validez direcția unor campanii.

Cum definesc succesul?

Succesul în digital marketing se măsoară în conversii. Acestea apar atunci când vizitatorii sau clienții acționează în conformitate cu îndemnul campaniei tale. Fie că vrei să se aboneze pe site-ul tău sau să comande online, faptul că scopul tău final este să-ți crești business-ul te face atent la indispensabilitatea conversiilor. Dar unde, ce și cum măsori?

#1. Vânzări Online

Vânzările online de pe site-ul tău au poate cel mai simplu și eficient model de follow-up pentru conversii. Poți să-ți urmărești vânzările online cu ajutorul Google Analytics sau cu alte platforme de analiză web.

După ce îți customizezi website-ul cu instrumentele de analiză, vei fi în măsură să urmărești care sunt campaniile care îți generează vânzări. Desigur, această conversie este relevantă exclusiv pentru business-urile e-commerce.

#2. Vânzări Online-to-Store

Dacă ești unul dintre cei care s-au adaptat greu la online marketing, iată o veste bună pentru tine. Acțiunile tale din online produc efecte directe în activitatea ta din offline, iar tu poți măsura asta.

Concret, după ce au studiat website-ul vizitatorii pot decide să facă achiziția direct în magazin. Ca să măsori eficiența a ceea ce faci în online, poți colecta datele de identificare ale celor care-ți accesează site-ul – cu acceptul lor, desigur. Ulterior aceste informații pot fi comparate cu cele furnizate în magazin de către clienții tăi.

O altă practică adesea întâlnită este să oferi un cod de discount pe site-ul tău. Acest instrument te va ajuta să îi recunoști pe vizitatorii website-ului odată ajunși în magazin, lucru care îți va permite să urmărești cu ușurință rezultatele campaniei de marketing.

Desigur, rămâne valabilă și varianta în care îți întrebi clienții cum au ajuns la tine și poți clarifica sursa conversiei. Asigură-te întotdeauna că centralizezi aceste date și că urmărești evoluția campaniilor prin prisma rezultatelor generate de acestea.

#3. Lead-uri generate de formulare online

Tot mai multe site-uri vin în întâmpinarea clienților cu formulare user-friendly pentru diverse: de la cereri de ofertă, posibilitatea de a fixa programări și până la solicitarea de alte informații. Google Analytics te ajută să vezi care formular a generat cele mai bune rezultate. Urmărește numărul total de lead-uri generate de formularele de pe site-urile tale și compară acest rezultat cu numărul celor care ți-au devenit între timp clienți ca urmare a conversiei. Astfel vei obține rata de succes a campaniei tale.

#4. Lead-uri și vânzări prin telefon

Dacă faci vânzări prin telefon este mai mult decât important să îți urmărești conversia apelurilor telefonice. Tot ce îți trebuie este un instrument care să facă atribuirea apelurilor telefonice pe canalele de marketing.

Concret, se alocă un număr de telefon unic pentru fiecare canal de marketing online și offline. În felul acesta poți afla câte apeluri telefonice îți aduce fiecare sursă de trafic, fie ea website, newsletter, banner sau platformă de social media. Când ai imaginea clară a numărului de conversii pentru fiecare canal de marketing folosit, îți este ușor să calculezi succesul campaniei tale.

#5. Lead-uri din live chats

Dacă încă nu te-ai gândit la asta, este vremea să analizezi posibilitatea de a oferi vizitatorilor live chat pe site-ul tău. Poți face asta fie construind propriul instrument de urmărire în modulul de chat, fie integrând Google Analytics. Acest instrument te ajută să urmărești care sunt campaniile de marketing care generează cele mai multe discuții, lead-uri și ulterior să măsori conversia.

Este însă conversia singurul element de luat în calcul atunci când vorbim despre marketing digital de succes? Faptul că un vizitator de pe site-ul tău nu se transformă imediat în client nu înseamnă că acest lucru nu se va întâmpla mai devreme sau mai târziu. Despre analiza și măsurarea comportamentului pe website-ului am să povestesc în următorul articol.

Aștept să-mi scrii despre provocările pe care le întâlnești în planificarea și implementarea campaniilor de marketing digital. Nu uita să dai subscribe acestui site. Doar așa rămâi conectat la informația care contează pentru tine și afacerea ta.

Cu prietenie,

Mircea Săplăcan